2011. március 31., csütörtök

Bár még van idő húsvétig azért mutatok néhány dolgot. Én ezt most filcből csináltam, de nagyon mutatós dekorgumiból, vagy színes papírból is.A filcet kicsit nehezebb vágni a gyerekeknek, mert elég aprók a díszek, ezek "tojásfára" valók.Ha azonban kicsit nagyítunk a szabásmintán, akkor már filcből is könnyebb kivágni.

Elkészítés:
  • Néhány darab filc/dekorgumi/színespapír
  • Keskeny szalag
  • Ragasztópisztoly, vagy textilragasztó

  • A bárány testéből, a fején a bongyorkából, a nyuszi testéből, valamint a pillangóból  2 darab
  • a fűből 4 darab
  • a bárány fejéből, valamint a tojásokból 1-1 darab
  • 2 bárányláb
  • 1 farkinca és a pillangóra a díszek
Ezután csak annyi a teendő, hogy összeragasztjuk a darabokat.


a szabásmintákat a "szabásminták címkében találjátok meg.

Jó húsvéti készülődést

2011. március 28., hétfő

Most, hogy ilyen változékony az idő, ismét egyre több náthás gyerek van az oviban. Ma reggel a kiscsoportban helyettesítettem - az én csoportom már az iskolába készülődik -, és ott tapasztaltam, hogy nagyon folyik az orruk. Ezek a pici csemeték még nem fújják ki rendesen az orrukat, ha megtöröljük sem fújják, csak a szájukkal. Lehet, hogy én régi módi vagyok, de régen soha nem hallottam olyat, hogy "kiporszívózzák" a csemete orrát. Számomra olyan ijesztően hangzik! Pedig akkor sem volt több fülfájós gyerek, vagy nem ment az arcüregükre a váladék. Megtanulták rendesen kifújni az orrukat.
Én pl. a saját gyermekeimnél azt csináltam - de ezt csak teljesen náthamentes időben lehet megcsinálni -, hogy óvatosan a szájukra tettem a kezem és az orrukon keresztül tollpihét kellett elfújni. Amikor már ügyesebbek voltak, ráéreztek a technikájára akkor a gyertyalángot kellett elfújni - szigorúan felnőttel! -.
A szülői értekezleteken is elmondtam ezt, volt aki sikerrel alkalmazta.
Nem tudom ki hogy van vele, de engem ahogy telik fölöttem az idő,egyre jobban megvisel az óra átállítás, attól függetlenül, hogy nem vagyok egy jó alvó.
Ma délelőtt a kiscsoportban helyettesítettem, nagy álmosan, morcosan ültek a gyerekek. Nosza előkaptam néhány bábot és megpróbáltam felvidítani őket a következő verssel:

Horváth Imre: Napkezdet

- Hová sietsz,
kiscsibe?
- Megyek 
csibe bölcsibe.

- Hová tipegsz
kisliba?
- Hát a
liba-oviba.


- Te kiskakas
hová mégy?
- Hangversenyre
sietnék.

Így kezdődik 
meg a nap.
Aki lusta,
lemarad.

2011. március 27., vasárnap

Nagyon szeretem az origamit. Amikor az oviban a gyerekeknek születésnapja van, aki akar, az választhat a sok-sok origamis könyvemből és meghajtogatom az ajándékot-néha azért nem sikerül, legalább is elsőre.
Most is készítettem egy Hupikék törpikét és a gombaházikóját, de sajnos a kép ismét fekvőre sikerült.Nem értem, hogy miért?Addig azonban nem teszem közzé, mert a végén még a nagy fekve nézegetés közben alvás lesz belőle, nem közös hajtogatás.
Hamarosan jelentkezem a leírással és a képekkel

2011. március 26., szombat

Megtaláltam a verset!
Amikor tettem fel a tulipánokról a képet, említettem egy verset. Sikerült megtalálnom. Amikor tanultuk a gyermekekkel a gombolást, akkor mondogattuk. Nagyon szerették ők is és jómagam is. Azután az évek során valahogy elmaradt, bár én többször idéztem belőle ha valami nem sikerült: " addig addig próbálgatom...". Ma reggel korán megkerestem, remélem Nektek is tetszik.

B.Radó Lili : Új ing

Felveszem ma az új inget,
mennyi gomb van rajta!
Fehér gombok, az ing pedig
vidám, kockás, tarka.

Mennyi gomb! Mi lenne
ha begombolnám egyedül?
Addig addig próbálgatom,
amíg egyszer sikerül.

Na lám megvan! Begomboltam.
Hanem annyit mondok:
- Nem könnyű ám begombolni
egyedül egy gombot!

Remélem, ezzel a kis verssel sikerül a csemetéket rávenni a próbálgatásra, gyakorlásra.
A hosszú évek alatt többször is találkoztam olyan gyerekekkel, akik nem fogták" helyesen a ceruzát". Mindenféle praktikát kipróbáltam, hogy meg könnyítsem  a gyermekek számára ezt a nehéz feladatot.
Milyen apropóból írok most erről?
A csoportomban 2 olyan gyerkőc is van, akinek "nem szabályos" a fogása. De tennék egy pici kitérőt.
Évekkel ezelőtt jártam egy továbbképzésre, ahol a Gyógypedagógiai Főiskola igazgatója elmondta, hogy ebben a korban a gyermekek kézfeje még nem érett meg a "szabályos" háromujjas ceruzafogásra.
A Nők Lapjában ezen a héten találtam Dr. Vekerdy Tamás válaszát egy szülőnek, aminek éppen ez a témája.
Mi mindig is igyekeztünk olyan ceruzát, zsírkrétát adni a gyermekeknek, ami megkönnyítette a fogás kialakulását. Nekem évekig volt a csoportban néhány olyan  3 oldalú ceruzafogóm, amit rá kellett húzni a ceruzára és ezzel már könnyebb volt a fogás.
Mégis ennek a cikknek a legnagyobb tanulsága az volt a számomra, NE KÉNYSZERÍTSÜK  a gyermekeket a "helyes ceruzafogásra", mert egy életre elvehetjük a kedvüket az örömteli alkotástól.
Ajánlom olvassátok el ezt a cikket, a Nők Lapja 12-es számában van.

2011. március 25., péntek

Sikerült tojáskartont szereznem és elkészültek a tulipánok. A leíráshoz már tettem képet, de most külön külön, közelebbről is szeretném megmutatni milyenek lettek.Sajnos, még mindig nem sikerült álló helyzetbe rakni a képeket, pedig igyekeztem nagyon.Sebaj, " addig addig próbálgatom, amíg egyszer sikerül". Ezt az egyik kedvenc versemből - a gyerekek is nagyon szerették - idéztem. Megkeresem és beteszem a versek közé.
Szerintem aranyosak!
Jó barkácsolást mindenkinek
Végre sikerült megfordítani a képeket!

2011. március 22., kedd

Nagyon sajnálom, de még mindig nem sikerült megtalálnom a módját, hogy lehet képet betenni a szövegbe. Ezért hiányzik még mindig a tulipán képe, pedig már elkészült a következő tavaszi ötlet is. Hamarosan kiderítem, és mindent meg tudtok nézni.
Jó pihenést ,remélem éjszaka jön a megvilágosodás a számomra

Jön a tavasz

Két  szép tavaszi verset szeretnék megosztani Veletek.
Az egyik egész kicsiknek íródott, Sarkadi Sándor verse.Ő nem csak azért a kedvencem mert a versei bájosak, könnyen tanulhatók, személyes kötődésem is van Vele. Még a főiskolán tanított és csodák csodája nem csak én emlékszem rá nagy szeretettel és tisztelettel, de Ő is emlékezett rám. Néhány éve egy író-olvasó találkozó volt, ahol dedikáltattam a könyvét és emint kiderült, emlékezett rám.
Szóval a vers:
Sarkadi Sándor : Tavaszváró
Fuss el
Február
Süss fel
napsugár.
Langyos eső megeredj,
Árpa,
Búza,
Kukorica
Cseperedj.

A másik vers már nagyobbaknak való, de az egyik kedvencem.

Osvát Erzsébet : Hóvirágos zöld szoknyában
Sarkig érő aranyhajjal
kék kökörcsin koszorúval
hóvirágos zöld szoknyában
érkezett meg
hajnaltájban.

Elámultam és megálltam,
Íly gyönyörűt sose láttam.
-Szólj hát, ki vagy?-
kérleltem én
- Hogyan toppantál
így elém?-
Megszólalt a szépek szépe:
- Nap bújtatott köpenyébe
fürge szellő szárnyára vett,
cinke dalolt fejem felett.
Vidd el a hírt, nem titok már.
A tavasszal találkoztál.

2011. március 20., vasárnap

almás-diós muffin

Gyorsan, apró gyerekkezek számára is könnyen elkészíthető családi kedvenc:

Hozzávalók:
1/4 bögre liszt
3/4 teáskanál szódabikarbóna
1/4 teáskanál só
1/4 teáskanál őrölt fahéj
3/4 bögre cukor
2 lágyan felvert tojás
1/2 bögre olaj
1 csomag vaníliás cukor
1/2 bögre dió
1 és 1/2 bögre reszelt alma

Elkeverem a masszát, és kivajazott mély muffin formákba 3/4-részig töltöm.
190 fokon, kb. 15-20 percig sütöm (tűpróba!)

Jó étvágyat hozzá!

2011. március 16., szerda

Bocs

Sajnos nem volt itthon tojáskarton, így nem tudtam elkészíteni a tulipánt. Már beszereztem a hozzávalókat, hamarosan elkészítem és megmutatom a fényképet is róla

2011. március 14., hétfő

Tulipánok

Már ébredezik a tavasz, a hétvégén módunkban volt megtapasztalni.
Egy kis kedvcsináló ötlet, jó barkácsolást a csemetével.

SZÍNES TULIPÁNOK
Hozzávalók : tojástartó, tempera,ecset, zöld krepp papír, hurkapálca, olló

Elkészítés :
1. Vágjátok ki a tojástartó dobozból azokat a mélyedéseket, melyekben a tojások szoktak lenni. Ebből lesz a tulipán virág része
.2. Fessétek be tetszőleges színre.
3. Vonjátok be a hurkapálcát zöld krepp papírral lehetőleg úgy, hogy középen legyen levél is.
4. Lyukasszátok ki a virág alját és szúrjátok át a hurkapálcát. Ezzel elkészült a tulipán.

Hát, most már sikerült képet is feltenni, de miért is menjen minden simán. Most úgy gondolta az én kis képem, hogy pihenő pózt választ.Még próbálkozom vele, remélem sikerül álló helyzetbe tornázni, ha nem ismét segítséget kérek.
NEM SIKERÜLT!
Mégis sikerült, végre élvezhető formában van a kép.

Iskolás lesz a gyermekem

Lassan itt az ideje az iskolaválasztásnak.
Minden Szülőnek nagy gond hova írassa gyermekét, melyik iskola, melyik tanulási módszer lesz a legjobb a szeme fényének.
Szeretnék egy cikket a figyelmetekbe ajánlani.
Talán ezzel egy kicsit segítek, hogy könnyebb legyen a választás.

Iskolaérettség

rovat további írásai »



Varga Lívia Éva
gyógypedagógus

Iskolás lesz a gyermekem!
Gondolatok az iskolaérettségről

Mind a szülő, mind a gyermek számára izgalmas, ugyanakkor sok szempontból nem könnyű időszak ez. A szülőnek felelősen döntenie kell egy olyan kérdésben, mely komolyan befolyásolja gyermeke életét. Milyen iskolát válasszon a szülő? Mit vegyen figyelembe? Hogyan tud a legtöbbet segíteni gyermekének? Ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban igyekszünk néhány gondolatot megosztani Önökkel. Mit jelent az iskolakezdés gyermekünk számára?
Életformaváltást, új kihívásokat, nagyobb terhelést. A viszonylagos szabadságot biztosító, játékos óvodai foglakozásokat felváltja a (legtöbb he­lyen még mindig uralkodó) frontális helyzetre épülő oktatás. Az iskolai időbeosztás nem, vagy csak ritkán van tekintettel a kicsik fáradékonyságára, nem úgy és akkor biztosít számukra pihenést, kilépést egy fárasztó helyzetből, ahogy az ő ritmusuk megkívánná. Nagyon komoly jelentősége van annak, hogy a gyermek érdeklődjön az iskola iránt, készüljön, legyenek kérdései. Ezt azonban semmiképpen nem szabad sürgetni. Rá kell bízni a gyermek természetes kíváncsiságára, az új élethelyzettel kapcsolatos izgatott várakozására. Ha sokszor és sokat erőltetjük a gondolatot, akkor óhatatlanul szorongást válthatunk ki benne. Nagyon fontos, hogy ha gyermekünk az iskoláról kérdez, akkor mindenképpen igazat mondjunk neki. Ne fessünk egyoldalúan rózsás képet az iskoláról, hanem meséljük el neki mi vár rá, a jót is, a nehezet is.

Milyen képességeket, készségeket vegyünk figyelembe az iskolaérettség eldöntésénél?
Az iskolába menő gyermekre jellemző, hogy szívesen hallgat mesét, kérdéseket tesz fel, ő maga is mesél. Élvezi a játékot. A szabályjátékokban betartja a szabályokat, ez már természetes számára. Szívesen játszik egyre bonyolultabb alak-forma egyeztetést igénylő kirakó játékokkal (pl.: puzzle). Rajzaiban egyre inkább megjelenik az önálló ábrázolás, akár adott témában, akár saját fantáziára bízva. El tudja mesélni, hogy mit rajzolt. A megkülönböztető képessége biztosan működik, bonyolultabb ábrákat is meg tud különböztetni egymástól. Továbbá a sikeres tanulás egyik záloga a vizuális emlékezet megfelelő szintje is. Hallási figyelme, emlékezete az olvasástanulás elengedhetetlen feltétele. Ezek mellett a figyelem, a kitartás, a feladattudat és a feladatok iránti érdeklődés is fontos. E területek felméréséhez lehetőség van segítséget kérni, pl.: iskolaérettségi vizsgálatot, óvodapedagógusi véleményt. A szülő legyen tisztában azzal, hogy támaszkodhat a szakemberekre. Ugyan­akkor az is legyen világos számára, hogy a szak­véleményekkel szabad vitatkozni, és a döntés végső soron az övé. Amikor az óvodapedagógus, a szülő és a gyermekkel foglalkozó szakemberek együtt, egymást segítve keresik a felvetődő kérdésekre adandó válaszokat, akkor jó eséllyel sikerülhet megtalálni a legkedvezőbb meg­oldást.

Milyen iskolát válasszunk gyermekünknek?
A válaszunk az, hogy ne iskolát keressen, hanem szemléletet, pedagógust. Hogy a gyermekkel az első néhány iskolás évében közvetlenül foglakozó pedagógusok hogyan, milyen eszközökkel foglakoznak vele, hogyan irányítják értelmi és pszichés fejlődését, mennyi türelemmel és megértéssel kezelik a felmerülő problémákat. E mellett eltörpül az a kérdés, hogy angolt vagy németet tanítanak-e, mekkora a tornaterem, milyen az iskola továbbta­nulási statisztikája. Legyünk tudatában, hogy elsősorban gyermekünk szempontjai alapján érdemes választanunk, a teljesítménycentrikus felnőtt meggondolásokat e folyamatban érdemes a háttérbe szorítani. Ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő helyet – bármennyire is időigényes és fárasztó – több iskolát is meg kell nézni. Kérdéseket kell feltenni. Meg kell látogatni az iskolákat a nyílt napokon, ha van ilyen. El kell beszélgetni gyermekünk leendő tanítójával. Meg kell néznünk, hogy hogyan néznek ki a tantermek, mennyire színes, játékra inspiráló a környezet. Ha tévedtünk, és utólag kiderül, hogy a választott iskola mégsem felel meg gyermekünk számára, akkor legyen bátorságunk minél előbb váltani, másikat keresni, mielőtt komoly lelki törést okoz neki a nem megfelelő környezet.

A beiskolázás időszaka nehéz, összetett folyamat, mint minden, ami gyermekeinkkel történik Ugyanakkor szép és felemelő, mint minden szülői feladat.

Jó olvasást és a legjobb választást kívánok mindenkinek

Márványos kuglóf

Elfelejtettem tegnap a márványos kuglóf receptjét leírni.
1 cs. élesztő
150g+1.5 evőkanál cukor
1cs vaníliás cukor
3dl tej
500g liszt
csipet só
3 tojás sárgája
10dkg olvasztott margarin/vaj
5 dkg kakakó

Az élesztőt felfuttatni tejben liszttel és a 1.5 kanál cukorral.
Liszt,cukor, vaníliás cukor, só>> szárazon összekeverni.
Az élesztővel, tojás sárgájával és az olvasztott margarinnal bedagasztani, feléhez kakaót keverni>>keleszteni.
/ Én picit belekavartam a kakaós masszából a másik részbe is , így cirmos lett /.
Kikent sütőformába rakni / ne legyen teljesen tele / és előmelegített sütőben szép pirosra sütni.
Ha langyosra hűlt kijön a formából.

Vigyázzatok, ha kisebb a formátok, akkor csökkentsétek arányosan a hozzávalókat, nehogy úgy járjatok mint én.
Jó étvágyat!

2011. március 13., vasárnap

sütés-főzés

Említettem, hogy szeretek sütni. Egy ezzel kapcsolatos élményemet szeretném megosztani Veletek.Az egyik kolléganőm, akinek lejárt  szerződése, egy otthon sütött márványos kuglóffal lepett meg bennünket. Nosza, a vállalkozó kedvű "lányok", köztük én is, elkértük a receptet.
Megsütöttem! De hogy?. Amint utólag kiderült, a megadott mennyiség az én kuglófformámhoz "kicsit2 sok volt. Sütésközben egyszer csak azt látom, a tészta csak úgy jön ki a formából. Erről egy régi diafilm jutott az eszembe- az én gyermekkoromban még diafilmeket néztünk este, nem a TV-t - "A varázsbögre". Ez a bögre kását főzött,de csak akkor hagyta abba, amikor a megfelelő szóval leállították. Az irigy gazdag ember, aki ellopta a bögrét, ezt nem tudta és a bögre csak főzött és főzött. A végén már a falu utcáján hömpölygött a kása. Hát az én kuglófom ennyire nem "mászott ki" a formából, de jócskán megdagadt, úgy kellet a széléről villával leszedni, hogy a sütőbe ne csurogjon bele.
Kicsit még sülhetett volna a közepe, de az unokám szerint 5*-re sikerült.
Hát ilyen volt az első próbálkozásom a kuglóf sütéssel.

Üdvözlő

Szeretettel köszöntök minden olvasómat.
Kívánok kellemes és hasznos időtöltést az oldalamon!